• M1 Rák köd

  • 2013. január 11.
  • M1
    Taurus
    Látszó méret:6x4 ívperc
    Távolság:6200 fényév
    Optika:300/1200 Orion Optics asztrográf
    Kamera:Canon EOS 600D (FS)
    Expóidő:3 óra
    Egyéb eszközök:Fornax100, Paracorr 2, Oag, Mgen
    Készült:2013-01-11
    Helyszín:Kiskunfélegyháza
  • Egy háttértár költöztetés közben a mappák sorai között megakadt a szemem pár régebbi képen. A feldolgozásokat régebben pontról pontra mentegettem el, ezeket a fájlokat törölgettem, és közben láttam a neveken, miféle parancsokkal és műveletekkel dolgoztam régebben.

  • Ha jól emlékszem akkor kb egy éve használom kizárólagosan a Pixinsight nevű programot a képek feldolgozásához, digitális utómunkájához. Idő közben elég sok tapasztalatot szereztem a képek száma, az expók hossza, a felhasznált kamerák, és a várható képi végeredmény összefüggésében. Amikor például ennél a Rák-köd képnél megláttam a kész .jpg képet, melyet több mint két éve készítettem, egyből bevillant, ebben a nyersanyagban több van, jópár morfológiai részletet nem láttam meg anno, nem mutattam meg. Másik dolog, régebben nem annyira törekedtem, nem tudtam figyelni annyira a fehéregyensúly megtartására sem. Ennek nem holmi “igénytelenség” az oka, mindinkább az, hogy használtam pár olyan műveletet, mely ezt felborítja, ezek után már nem az “eredeti” WB, hanem csak valami afféle állítható vissza. Előszeretettel használtam HDR-t ha a téma nagyon fényes volt, ez a Rák-köd fotó is ilyen. Jóideje például a HDR-t kerülöm, a kép dinamikáját más módszerekkel nyújtom meg, amennyire csak lehet.

    Ez a kép még AstroArt szoftverrel készült, egy olyan időszakban, amikor nem volt még szisztematikus feldolgozási tudásom, jobbára csak pár “szokásos” lépést hajtottam végre a kidolgozásnál. A mélységre, az elkapható részletekre legyen az mély vagy fényes, ugyanígy vadásztam, de más fegyver arzenállal. Az AstroArt is egy nagyszerű szoftver, de úgy gondolom elmarad a tudása a Pixisnight-hoz képest. A Pixinsight szkriptjei között már egy bizonyos szinten talán elmondhatom, hogy otthonosan mozgok, idő közben az RGB képekkel kapcsolatos legfőbb saját elvárásaim sokat változtak. Elég sok képet tervezek újradolgozni, ennek első alanya ez a Rák-köd lett. Nem azért, hogy “szebb képet” alkossak, hanem a saját kíváncsiságom miatt. Itt ez a Rák-köd anyag, 37db 5 perces expó, ez tapasztalatom alapján elégséges ahhoz, hogy ne akarjam az M1 anyagát újra fotózni a mostani “csilli-villi” CCD technikáimmal. Ebben benne van minden, melyre szükségem van a teljes bemutatáshoz. Amiért esetleg majd egyszer egy új nyersanyagot fogok készíteni, az maximum a keskenysáv szűrős technika miatt lesz, RGB-hez ez elegendő, nincs mit már hozzáadni. Persze lehetne még további javított SNR miatt ennek többszörösét is elkészíteni, még simább, részletesebb eredmény miatt, de nagyságrendben akkor sem várok sokkal jobb eredményt. A finomabb részletek majd a keskenysáv kompozittól várhatóak, ha egyszer újra idefordítom újra valamelyik kis objektum fotózására alkalmas hosszabb fókuszú szettemet.

    Ezt az alapanyagot sajnos terheli kis mértékű elhúzás, melyet igyekeztem dekonvolúció segítségével rendbehozni. Amit kerülök jóideje, a csillagkicsinyítés. Ez egy erősen vágott képrészlet, szinte könyörögne a kisebb csillagokért, de miután ezt rátettem a képre, már vontam is vissza. Változik az ízlésünk :) Van a képben hiba, de az előzőhöz képest úgy gondolom több morfológiai részletet találtam és tudtam megmutatni, elsősorban a köd külső részein (galéiában látható lent a 2013-as feldolgozás eredménye). Ez volt a cél, és ez meg is van, még egy viszonylag “gyors feldolgozás” is többet mutat, mint amit régen kitekertem ebből a nyersanyagból. A galériámban látható kép még a párhuzamosan szerelt RC és a 300-as képeinek összedolgozása. Azóta már tudom, hogy semmi értelme a két, igen eltérő SNR-ű nyersanyagot egymásra erőltetni, lehet hogy a háttér simul, de a célobjektum ezt erősen megsínyli. Ez a kép csak a 300-as nyersanyagaiból készült. További érdekesség, mivel elég régi a nyersanyag nem mentettem el anno a kalibrációs képeket (dark,bias,flat), így totál kalibrálás mentesen készült ez a kép. Hála a bolygatásnak és a kellő számú képnek, nem igazán látszik szerintem ennek nyoma.

Vissza