• Sharpless 2-157 wide field

  • 2015. július 24.
  • Sharpless 2-157 (középen, Karom köd)
    Cassiopeia
    Látszó méret:60x50 ívperc
    Távolság:43.000 fényév
    Optika:Sigma EX DG 150mm f2.8 objektívek
    Kamera:Canon EOS 100D (FS), Canon EOS 600D (FS, mono)
    Szűrők:Hutech IDAS, Astronomik H-alfa klip
    Expóidő:5,1 óra
    Egyéb eszközök:SkyWatcher AZEQ-5, 9x50 vezető, Mgen
    Készült:2015-07-24
    Helyszín:Kiskunfélegyháza
  • Lassan egy év telt el, hogy ezt a fotót készítettem. Egyre lassabban haladok a kidolgozásokkal, egy halom nyersanyag várakozik a háttértárakon. De addig jó, míg van ott kép. Lehet a készítés, az ég alatti munka most jobban érdekel?...


    Ezt a képet 150mm-es objektívekkel és gépekkel készítettem. Elsők között volt az a felvétel, ahol egy állványon több, jelen esetben három félnyképezőgép fotózta ugyanazt az égterületet. A két Canon100D-ből csak a belső szűrőt távolítottam el, a Canon600D egy monokrómmá alakított gép, ezzel gyűjtöttem H-alfa szűrős felvételeket. Erre a képre tehát majdhogynem hamisszínesként kell tekinteni, mivel a H-alfa anyag bedolgozásával az eredeti fehéregyensúly felbomlik.

  • Az alap színes képen alig látszik a Karom köd, a H-alfa képen viszont körülötte is virítanak a struktúrák. Ahhoz, hogy a H-alfa képek mélyebbek legyenek, a mono 600D esetében 10 percesek f4.0-en a felvételek, az IDAS szűrős 100D-nél ugyanilyen fényerőnél egy-egy felvétel csak 4 perces. Mivel kétféle, össze nem hozható expóidőkkel mentek a gépek, így a bolygatást elhagytam.

    A H-alfa anyag a színes kép vörös csatornájába került, illetve fényességet húztam ki ezzel maszkolva a feldolgozás közben. A Pixinsight beépített Ha-RGB szkirptjével nem tetszett a kapott köztes eredmény, így a vörös csatornához adtam hozzá az adott területen fényesebb – tehát jobban látszó – H-alfa kép értékeket.

    A képben nekem inkább csak a morfológia tetszik, kissé zavar, hogy a fehéregyensúly nem tud igazi lenni, ehhez kizűrólag az lenne megoldás, ha az RGB naygaot tudtam volna olyan mélyre exponálni, hogy ne kelljen H-alfa szűrős képpel kiemelni egyes jellemző régiókat. Ezt, aki fotózta már ezt a régiót, tudja hogy a háttér fényessége miatt – sem – lehet megtenni. Így maradt tehát a “szép színes kép” kidolgozási irány. Mivel én láttam az eredeti RGB anyagot is, így látom, hogy a porködös részen, a kép alján, a barnás színt nem rontotta a H-alfa vöröse, az ott egyben maradt. A felső részen, ahol az ég beszakadni látszik, az RGB képen porok is látszódtak, de a hidrogén emissziója ezek szerint (mivel a H-alfa mélyebbre van fotózva) ott is akad emissziós rész. Volt az állványon egy negyedik kamera is, egy szintén mono 600D, OIII szűrővel. Ezt nem dolgoztam bele, elég ronda refleksziókat művelt az OIII szűrő minden fényesebb csillag körül. Viszont érdekes, hogy ahol ezen a képen a Karom köd sávjában a lilás színezet látszik, az OIII képeken is ez az egyetlen terület emelkedik ki.

Vissza