-
Sharpless 2-187 hidrogén emissziós terület, az LDN 1317 porköd komplexum mögött
-
2017. október 15.
Szokás szerint erre az estére sem volt tervezett objektumom. A fotózás irányát tudtam, ennek környékén kerestem fotótémát, így akadtam erre az érdekes poros-vörös területre.
A kép 32 db L-szűrős, és 5-5db R-G-B szűrős képből állt össze.Nem olyan régen írtam blogbejegyzést a Pixinsight akkori újdonságáról, a fotometriai színkalibrációról. Grádiens vonás után - mert az azért városból, harmatsapka nélkül van bőségesen - bőszen indítottam a feldolgozó szoftver ezen szkriptjét, és érdekes eredményt kaptam. Nem szoktam megnézni feldolgozás előtt általában webes képeket, de most ezt - lehet sajnos - megtettem. Weben a Sharpless objektum általában afféle sztenderd vörös-kék kombó, de nekem a perfekt csillagszín kalibárálás után nem ez jött ki.
A fenti képen is látható, nem vörös-kékes kombó, hanem egy majdnem narancssárga-zöldes árnyalatot kaptam. Igaz webes képeken általában Ha-RGB kompozitban dolgozták és fotózták meg ezt mások, de akkor is gyanús volt ez a szín. Mondjuk nekem egy efféle témánál, ahol az objektum nem túl nagy, nem is anynira fényes, és ráadásul az emissziós ködöt porköd takarja, nem nagyon jut eszembe, hogy H-alfa szűrős képpel tuningoljam az objektumot. Régi tapasztalatom már, hogy ilyen esetben úgyis a porköd fog úgymond dominánsan színt meghatározni.
Ez a diagram - ahogyan az a blog bejegyzésben is szerepelt - mutatja meg, mennyire kellett a csillagok B-V indexéhez képest az adott kép színeit eltolni, mennyire felel meg az alapvetően nem beállított kép csillagainak színindeksze a katalógusbeni mért értékekhez. Az, hogy a korrekt egyenest a kalibrált képem csillagainak színe ilyen jól közelíti, csak arra engedett következtetni, hogy a színek a valósághoz mérten rendben vannak a képen.
Az igazság az, első nekifutásból csak megcsináltam a sztenderd vörös-kékes verziót. Majd valahol a kidolgozás vége felé ránéztem hisztogramra, és nagyjából az jutott eszembe, törlöm ezt az egészet. Kis kiugrások egyes csatornákon, meglátszott, hogy - kicsit elveimmel ellentétben - megpiszkáltam a színeket. A fenti végleges képen a fehéregyensúly maradt a kalibráció utáni. Még a Sharpless köd felett balra látszó kékesebb hátteret is meghagytam, elvégre a grádiens vonás nagyon alapos volt (végig kattintottam az összes legenerált DBE mintát, és pakolgattam őket ha kellett), a színek sok csillag színindeksze alapján beállítottak, ha pedig az ott nem olyan, akkor azt is elfogadom.
Ismerjük mi fotósok elég sokan a Tüzijáték galaxis (NGC 6946) hasonló színi anomáliáját, ott is a galaxist egy tejútbéli porködös területen keresztül, mint színes szemüvegen keresztül látjuk. A Sharpless 2-187 esetében végül is el tudom képzelni, hogy tiszta RGB-ben kidolgozva (nincs H-alfa réteg bedolgozva) efféle színné torzulhat a hirdogén mélyebb vörös emissziója egy porködön keresztül nézve.
Minden esetre tanulságos volt ez a kidolgozás, jópár kép óta mostanában nem kerültem efféle indirekt csúsztatásba. A vörös-kék ködös képek törölve, marad a majdnem rózsaszín, éppen sárga....
Az emissziós terület kontra porköd sáv továbbgondolásánál eszembe jutott, hogy készítek hozzá H-alfa szűrős képeket, de végül is ezt elvetettem. Kevés ahhoz a tiszta éjszaka mostanság, hogy efféle hamisszínes, de a szemnek talán jobban eső keveréssel töltsem az időt, inkább választottam azóta már kettő hasonló objektumot. Majd kiderül, azokban mennyire lesz hasonló a mélyvörös elnyomás jelensége.